Promigo – největší realitní portál ve Španělsku

Rozhodl jsem se svůj nový projekt průběžně popisovat nějakou záživnější formou. Asi tak, jako kdybych si sedl s nějakým kámošem na pivko a tam si s ním o tom nezávazně povídal. Tím snad budou mnohé technické detaily záživnější i pro lidi mimo svět webdesignu, stratupů a byznysu. No a mě, notorickému nepsavci, to snad půjde lépe od huby … pardon, od klávesnice!

 

Nazdar kámo, jak se daří?

Ále, mám se dobře, díky za optání. Jen zas poslední dobou nevím, kam dřív skočit. Makám teď pro jeden zajímavej startup a do toho si kutím i něco svého. Klasika.

 

Už zase? Neděláš každý měsíc nějaký nový projekt?

Znáš to, jak mám volný čas, začnu hned vymýšlet plány na ovládnutí světa :-) Poslední věc, kterou jsem s dalšími skvělými lidmi dal trochu do pohybu, je taková jakože freelance agentura. Pár prvních zakázek už máme za sebou, takže se brzy pochlubíme i nějakou tou společnou referencí.

Jinak prostě stále chci nějaký svůj vlastní projekt, startup, byznys, který, i když se budu věnovat svým klientům, bude generovat nějaké peníze. Ne nějak moc, ale aspoň tolik, aby až mě přemůže demence, bylo co odkázat dětem a manželce.

Takže vždy něco vymyslím, chvíli se tím zabývám, začnu pilovat detaily a … po střetu s realitou to zpravidla skončí někde v šuplíku. Tak začnu znova, vezmu další nápad a opět zkouším, kam až ho jsem schopen sám dostat.

 

Jaké oblasti se tvůj nový projekt bude věnovat?

Už přes rok bydlím ve Španělsku, které, jak známo, na tom není zrovna ekonomicky nejlépe. Jedna věc tu však stabilně vydělává mnoha lidem slušné peníze. Jsou to reality a všechno s nimi spojené. Od ostrahy objektů, po údržbu zahrady nebo bazénu. Od obchodů s vybavením domácnosti, po stavební firmy. No a tomu všemu pochopitelně kralují realitní kanceláře všeho druhu, které nemovitosti prodávají nebo pronajímají. V každé vísce na pobřeží najdete více realitních kanceláří, než v Čechách hospod! Proto to bude něco užitečného hlavně pro realitní kanceláře, které jediné jsou ochotni za něco platit.

 

To je hezký, ale můžeš být konkrétní?

No, mým snem je vybudovat opravdu komplexní all-in-one systém pro každou realitní kancelář v zemi. Prostě si představ, že jednu zrovna zakládáš, nebo ji naopak již máš. Co vše je k tomu potřeba? Kancelář, nějaký lidi, sehnat prvních pár klientů, znalosti místních zákonů se taky hodí. No a v dnešní době je to pak celá kupa digitálních věcí. Web (responsivní), aplikace (nativní a mobilní), systém (pro správu webu), další systém (pro správu klientů a poptávek), přehledy (manažerské) atd. Já bych k tomu rád přihodil nějaký ten marketing, SEO, grafické práce, poradenství v těch internetech a zabalil to do dnes velmi módního SaaS balíčku. S měsíční cenovkou za pár € by tomu neměl nikdo odolat :-)

 

Není zde již v oblasti realit na internetu velká konkurence?

Kdyby nebyla, značilo by to, že o danou oblast zájem není. Nějaká konkurence tu ale naštěstí je. Naštěstí pro mě pak celkem technologicky zaostalá a v mnoha ohledech dost povrchní. Myslím povrchní vzhledem k problémům, kterým tu realitní byznys denně čelí. Sám o sobě hovoří fakt, že oba zmníněné weby jsou pouze španělsky. Drtivá většina úspěšných realitek je však v rukou Angličanů, Němců, Holanďanů nebo třeba Francouzů. No a popravdě, nejen tyhle „detaily“ místním podnikatelům jaksi unikají.

 

Takže jsi si dělal nějaký průzkum trhu?

No jasně, to dělám vždy přece, jsem ten UXák, žeano! Ne, vážně. Tentokrát jsem to vzal celkem poctivě a kromě jiného jsem si osobně zašel do realitní kanceláře (Thanks, Marc!), kde jsem majitele řádně vyzpovídal. Prostě jsem se na rovinu optal, co ho trápí, jaké systémy používá, co by rád kde zlepšil. Byl velmi sdílný, takže jsem si odnesl plný notýsek poznámek. No a kromě toho tu už nějaký čas žiju a nemovitosti hledám co chvíli. Znám tedy celkem dobře místní realitní weby, (ne)zvyklosti realitních kanceláří a mám už slušný přehled o trhu jako takovém. Kde se co a za kolik dá koupit, nebo naopak prodat. Jo a jak tragické weby tu drtivá většina kanceláří má.

 

Mluvíš o all-in-one řešení, tak ho zkus hezky popsat?

To, co mám v hlavě (a částečně už Evernote, Axure i jinde), to je dost komplexní systém, který bude trvat nějaký čas vybudovat. To si tedy vyžádá jak peníze, tak lidskou sílu. No a já tomu zatím mohu věnovat jen svůj volný čas a nějaký drobný bokem, co zbydou po běžných výdajích. Proto jsem se rozhodl, že půjdu krok po krůčku. Udělám vše, co zvládnu sám a až tam, kde skončím, tak tam se porozhlédnu po pomoci.

Sám si udělám vše od výzkumu, validace obchodního modelu, až po prototypy, grafiku a funkční frontend. Umím se, aspoň do začátku, postarat i o propagaci, sociální média, onboarding nových klientů, testování a průběžnou validaci projektu na reálných uživatelích, obstarám snad i nějakou tu technickou podporu prvním zákazníkům.

Neumím naopak vůbec programovat, takže cokoliv končí v okně mého prohlížeče a vede kamsi dál na servery a ještě hlouběji do databází, to už bude muset obhospodařovávat někdo jiný.

 

Takže co bude ten první krok?

Aby dávalo smysl moje vysněné řešení, musím si nejprve získat důvěru samotných realitních kanceláří. Ukázat jim, že tu jsem, že pro ně něco dělám, že to umím dobře (lépe, než konkurence), že jim pomáhám s jejich moderními problémy v online světě. Jo, to jsem ani neřekl, že se tu dost lidí teprve učí používat dotykové mobilní telefony a e-mail?

Chci je taky mít hezky v kontaktech, aby, až jim napíšu mail, že mám pro ně to moje skvělé řešení, to nebyl jen tupý spam, ale už se tím reálně zabývali.

No, takže jim chci dát možnost zdarma propagovat svoje nemovitosti na mém portálu. Když to bude zdarma, tak to snad přitáhne dost inzerátů, abych si brzy mohl říkat, že mám největší realitní portál v zemi. Spousta inzerátů, spousta realitních kanceláří, se kterými budu v kontaktu.

Jo a taky budu mít vlastně hotovou první část celého systému. Export všech nemovitostí realitní kanceláře na největší realitní portál ve Španělsku. A pro ně pochopitelně zdarma, což už je myslím slušný marketingový tahák, hehe :-)

 

Zajímavý, ale jaký je ve free portálu business model? Nebo chceš vydělávat až potom, na tom svém celkovém řešení?

Idea zpočátku byla skutečně taková, že udělám něco zdarma a až do toho natáhnu lidi, přibalím další funkce a ty zpoplatním. Ale už jsem se mnohokrát s tímto přístupem spálil, tak jsem se snad i poučil.

Jde o to, že jsem se takhle například snažil rozchodit projekt na podporu grafiků a jejich klientů, ale zatím to na nějaké terno zrovna nevypadá. Vše je zdarma, dělám to ve svém volném čase, není jak platit programátora, aby tam ty placené funkce dodělal, zadarmo se do toho zpočátku nikomu dalšímu nechce atd.

Peníze tedy v projektu musí být od samotného počátku! Nebude-li portál vydělávat aspoň něco, nebudu rozjíždět ani ten zbytek. No a z každé vydělané koruny, pardon eura, půjde zpočátku vše jen do marketingu a rozvoje projektu. Jachty a vily až potom, to se ví.

 

Jsem nějakej zmatenej! Tak bude ten portál zdarma, nebo placenej?

Portál bude skutečně naprosto zdarma. Pro každého a s neomezeným počtem nahraných nemovitostí. Prodeje, dlouhodobé pronájmy, prázdninové vilky, zadáno přímým vlastníkem, stejně tak jako realitkou. Tím chci konkurovat známým a zaběhnutým portálům, které se sice tváří free, ale jen po omezenou dobu, nebo jen na omezený počet nemovitostí. Jsou tak, dle mě, někde na půl cesty.

Placené funkce tu pak budou jakýsi nadstandard, tedy známý freemium model. O jaké funkce se jedná, to se rozpovídám někdy příště. Klasicky nápadů je dost, ale k realizaci cesta dlouhá.

 

Ok, chytrej chlapec. Takže v jakém stádiu máš projekt momentálně?

Teď mám nějaký ten průzkum trhu, první validaci nápadu na potencionálních klientech, zjistil jsem si něco o konkurenci, mám stoh poznámek, nákresů, mindmap a diagramů, nějaké ty uživatelské scénáře. A začal jsem si připravovat wireframes, respektive plně interaktivní prototyp, abych to mohl dále testovat v reálném světě mezi běžnými lidmi a realitními makléři.

Cílem je tak do měsíce připravit vše potřebné, abych to mohl hrdě vystavit a sesbírat zpětnou odezvu, která mě pak, jak doufám, posune zase o kus dál.

 

Hmm, tak dneska už snad poslední otázka. Co ten blbej název? Promigo?!

Hele, to je jednoduchý. Property Amigo, chápeš?

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>