Redesign osobního loga I.

Tonique logoDůvody redesignu

Hlavní důvod, proč jsem vlastně k přepracování svého osobního loga přistoupil je zcela prostý – nejsem s ním spokojen. Není za tím nic složitého, prostě se mi už nelíbí. Tečka. V době jeho vzniku, tedy před třemi lety, jsem se s ním ztotožnil, ale nyní mám už trošku jiný pohled na to, jak by měla moje identita vypadat. Velké firmy si v tomto směru časté změny dovolit nemohou, já ovšem ano a hodlám toho využít. Proto nejen logo, ale celou svou grafickou identitu, hodlám změnit od základů.

Samozřejmě jedna věc jsou mé subjektivní pocity a druhá věc jsou objektivní a profesní důvody, proč je mé logo špatné. Mohl jsem přistoupit jen k drobným změnám a vylepšením. Pohrát si s písmem, použít jiné barvy, nebo zcela změnit grafickou značku – logo. Tím by se však neodstranil nejzávažnější problém, který se k mému logu váže. Problém, kdy celou svou práci prezentuji pod poněkud hůře pochopitelným, a pro mnohé Čechy také špatně vyslovitelným, názvem tonique. Jsem prostě Antonín Pospíšil, jsem fyzická osoba, nejsem spolek, nejsem firma. Takže nejlogičtější a nejlepší řešení pro mě, jako freelancera, je stavět svůj branding na tom nejosobnějším, co jsem dostal do vínku již při narození. Na mém jménu a příjmení.

Dalším důvodem je snaha změnit samotné logo. Tedy tu tříbarevnou značku jakýchsi čmáranců, které se vzájemně prolínají. U těch je problém, že v menším měřítku už není moc poznat o co vlastně jde. V černobílé variantě, kterou, byť minimálně, ale přesto občas využívám, je už pak zhola nemožné zachovat původní poselství loga. Tím je prolínání tří základních barev využívaných v digitální grafice, red, green, blue – RGB! Tedy v malém měřítku a černobíle je to jen jakýsi cákanec, bez jakékoliv pozitivní asociace. Možná by ale dobře posloužil pro někoho, kdo si chce z nudy udělat rozbor své osobnosti pomocí Rorschachova testu.

Jako výchozí body pro redesign tedy mám:

  • Logo se mi již po grafické stránce subjektivně nelíbí.
  • Chci jako značku prezentovat přímo své vlastní jméno a příjmení.
  • Nové logo musí být jednodušší a lépe reprodukovatelné v různých velikostech i barevných provedeních.

Než začnu cokoliv kreslit

V tuto chvíli mám i já občas pocit, že je všechno jasné a že vlastně mohu ihned začít navrhovat ve vybraném grafickém programu samotné logo. Samozřejmě tomu tak ale není, je potřeba udělat ještě pár velmi důležitých úkonů a rozhodnutí. Víte jaká přesně je vaše přímá konkurence? Víte, jak se graficky prezentuje svému okolí a potencionálním klientům? Víte, jaké a jakým způsobem chcete naopak oslovit klienty vy? Sedněte si, vezměte tužku a papír a všechny tyto a mnohé další otázky si hezky postupně sepište. Poté se na ně pokuste najít odpověď. Tuhle fázi, která je dle mých zkušeností ze všeho nejdůležitější, nemá smysl nijak uspěchávat. Přesně podle starého přísloví: „Dvakrát měř a jednou řež!“. A zde také platí, že čím více dalších věcí se na tvořeném logu  v rámci vizuální identity bude stavět (vizitky, polepy firemních aut, web atd.), tím více se tímto procesem musíte zabývat.

Jak tedy vypadá moje konkurence?

Nejprve se porozhlédnu, ať už fyzicky, nebo virtuálně na internetu, jaká loga a grafické ztvárnění svých značek mají přímé konkurenční firmy a subjekty. V mém případě grafičtí designéři, webdesignéři, informační architekti a UX designéři. Při tomto průzkumu, aniž by to mnohé napadlo, zjistíte hlavně, zda vaši ideu nového loga již někdo někde jinde nezhmotnil a zda ji někdo již náhodou nepoužívá. To, že váš výtvor pro souseda truhláře bude povážlivě podobný jinému truhláři z vedlejšího okresu asi žádná tragédie není. Pokud ale navrhujete například pro firmu s mezinárodní působností, tak už by to následky mohlo mít. Každá větší firma má totiž svoje logo registrované a vztahují se na něj autorská práva. Asi by tedy nebylo vhodné, aby klient s novým logem musel vzápětí řešit i právní nebo soudní spory o to, zda váš výtvor vůbec smí používat.

Já už v oboru působím pár let, takže o své přímé konkurenci mám přehled celkem dobrý. Proto pro tentokrát postačí zajít na stránku WBD.cz, kde má Honza Pivoňka celkem pěkný seznam kvalitních českých grafiků a webdesignérů. Tam si proklikám náhodně dostatečné množství odkazů a portfolií, abych viděl, zda třeba někdo z kolegů v nedávné době neudělal redesign svého loga nebo rovnou celé grafické identity, jako to plánuji nyní já.

Pro jaké účely své logo budu dělat?

U každého projektu si dopředu zjistím a podrobně zapíši, pro jaké přesně účely se dané logo bude používat. Chci ho jen pro svůj web? Bude se někde tisknout? Mohu si dovolit drobné detaily, nebo musím myslet i na dobré zobrazení v malých rozměrech? Často se totiž stane, že klient třeba dostane krásné mnohobarevné logo a je s ním i plně spokojen. Když ale když zjistí, kolik ho bude stát tisk vizitek, nebo celobarevné polepy firemní flotily vozidel, tak je zpětně donucen ke změnám. Tady ubrat barvy, tady zjednodušit kresbu postavičky v logu… Proberte tohle všechno před započetím prací a ušetříte si čas a klientovi mnohdy i peníze.

Já jsem tady nyní svým klientem, takže jako zadání jsem si napsal, že logo musí být vhodné pro nejširší možné užití, jaké vás jen napadne. Nevím, kde všude ho totiž budu v budoucnu používat, tak ať ho pak nemusím nějak dodatečně upravovat a ať již od začátku splňuje všechny potřebné náležitosti.

Musí se logo líbit všem?

Samozřejmě že nemusí! Ale mělo by se určitě líbit jak klientovi, tak hlavně cílové skupině klientových zákazníků. Tedy té skupině lidí, kteří u dané firmy budou poptávat zboží, budou s ní v kontaktu a budou tak pravidelně vystaveni působení nejen firemního loga, ale celé vizuální identitě. Dobré logo tedy musí reprezentovat všechny kladné hodnoty firmy a musí také dobře zapadat do ostatních marketingových činností dané společnosti. Mělo by nést poselství a celkovou filosofii firmy, je-li nějaká.

Pokud navrhujete logo pro obchod s hračkami, tak patrně zvolíte veselejší barvy a dynamický, neotřelý, klidně ručně kreslený font. Když je ale klientem banka, či firma zabývající se kovoobráběním, tak už takovou volnost zpravidla nemáte. Tady spíše sáhnete po tlumenějších barvách a solidním patkovém písmu. Ve zkratce řečeno je nutné vždy myslet na to, pro koho se takové logo vytváří a co bude reprezentovat.

Mojí cílovou skupinu klientů nejsem bohužel schopen přesně vymezit, proto se budu ve tvarech a barvách držet spíše při zemi, abych někoho třeba neodradil nějakým extra designerským výstřelkem. Od plnokrevného kreativního grafika by mnozí nějakou tu podivnost snad i očekávali, ale já se zabývám i informační architekturou a použitelností, takže jistá solidnost by z mého nového loga vyzařovat přeci jen měla.

Trocha inspirace nikdy neuškodí.

Grafický design se neustále vyvíjí a je tedy dobré udržovat neustálý přehled o všech směrech, které jsou v něm právě aktuální. Říká se tomu sledovat trendy a je to prospěšnější, než si jedni myslí. Je to ale také obtížnější, než si druzí připouštějí. Na jednu stranu totiž nechcete vyloženě vykrádat cizí práci a nápady, chcete se prostě jen inspirovat. Na druhou stranu ale jen málokdy můžete tvořit něco zcela mimo aktuální dění v oboru a vyprodukovat tak něco hodně retro, nebo naopak něco, o čem si zatím jen vy myslíte, že to bude trend příštího roku. Takže je dobré se kouknout na hezké kvalitní práce, ale závěry, které z toho poté vyvodíte, už jsou čistě na vás a vaší kreativitě.

Kde hledat inspiraci:

Proč neodkazuji žádné místní galerie pro inspiraci? Bohužel o žádných kvalitních nevím a navíc je pro mě důležitější poměřovat se se světovou špičkou, než s lokálním průměrem.

Co by mělo mé logo obsahovat?

Jako poslední bod, před samotným návrhem, je krátké shrnutí náležitostí, které má mé nové logo obsahovat. Nebudu si tu pohrávat s abstraktními pojmy, kterými se poptávky na loga často jen hemží, ale vyjmenuji ty, co jsou pro mě opravdu důležité.

Jsou to tedy:

  • Jednoznačná odlišitelnost od konkurence
  • Dobrá zapamatovatelnost
  • Tvarová jednoduchost
  • Kreativní nápad nebo drobný prvek

Pokračování příště

Teď už tedy vím, jaké logo chci, nebo jaké logo bych měl v ideálním případě mít. Příště tedy už konečně začnu něco malovat, kreslit a navrhovat. Mezitím se podívejte, jaká loga vlastně vytvářím. Nejsem specialista na korporátní grafiku, takže těch log za rok udělám opravdu minimum, ale je to jedna z věcí, které mě nesmírně baví. Takže nevynechám jedinou příležitost, když je rozumný a vstřícný klient, abych si zkusil nějaké to logo navrhnout.

Tonique_2013_logo_showcase

2 komentáře: „Redesign osobního loga I.“

  1. Díky za Tvůj blog. Jsem zvědavá jak bude pokračovat. Co se týče Tvého loga, tak když jsem ho poprvé viděla, tak mě napadlo, že klienty nešidíš, ale sebe ano. Tak jsem zvědavá na nové logo. Já jsem to měla trochu horší než jsem začala používat své jméno a příjmnení oficiálně, protože pro holky z oboru je jednodušší se skrýt za přezdívku. Pro mě osobně je při vytváření loga nejtěžší najít takovou tu přidanou hodnotu – zakomponovat nějaký ten „chytrý“ prvek, který člověk vidí na druhý pohled. Radši se na inspirace moc nedívám, aby mě to neovlivňovalo 😀 Ale třeba knížka od D. Aireye mě moc bavila, protože mám ráda i jeho web.

  2. Díky za komentář a zmínku o D. Airey, určitě ho někdy brzy zmíním i zde na blogu. A sám jsem také zvědav, jaké se mi podaří vytvořit logo pro sebe samého, protože už to bude asi čtvrté v pořadí, ale poprvé bez pseudonymu. Jinak si myslím, že pokud člověk není firma, nebo umělec (např. Banksy), tak je pro něj vždy výhodné vystupovat pod svým jménem a postupně budovat opravdu osobní brand. Hezky o tom píše např. Honza Řezáč (http://navolnenoze.cz/blog/osobni-branding/).

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>